our endless love

Daisypath Anniversary Years Ticker

Monday, September 14, 2015

Dimana sensitivity kita?

Assalamualaikum wrt. Hi peeps.

Agak lama jugak diam kali ni. Malas sangat nak jenguk blog. Tak pernah lupa. Tapi makin lama makin malas. Since ada Hafizee malas berblog jadi berganda-ganda. Haha.

Ok. Back to the title, sensitivity. Aku baru-baru ni la agak mempunyai kesedaran pasal ni. Aku bukan nak tempelak sesiapa ya. Terpulang dari perspektif masing-masing. Tapi ini dari pandangan aku, individual ye.

Siapa yang follow penulisan aku sejak dari aku mula tulis blog, mungkin akan perasan. Lately aku semakin kurang post pasal anak-anak. Bukan takde update menarik, saja. taknak kongsi. Sebab rasa macam sensitif sikit isu pasal anak ni. Once in a while aku update juga se dua gambar anak.

Tetiba aku terfikir, dalam dok aku asyik post pasal anak aku, dok post perkembangan dia hari-hari, bulan-bulan, tahun demi tahun. Aku kadang tak terfikir macam mana perasaan orang yang tak ada anak. Just my concern, contoh dalam group whassapps sekolah-sekolah, yang mak-mak ni siap cerita pasal pregnancy, pasal anak-anak sedangkan dalam group tu jugak ada orang yang dok tertunggu-tunggu bila la nak dapat anak walhal dah lama kawen. Apa agaknya perasaan dia ye?

Aku jadi makin sensitif pasal ni sebab aku ada seorang kawan yang dah agak lama kawen tapi masih belum Allah kurniakan dengan rezeki anak. Dia cerita camna sedihnye dia bila orang dok cerita pasal anak,tanye dia bila nak dapat anak,pasal pregnancy. Bila dia balik kampung, orang tua dok sindir-sindir dia. Ye la, kawen dah lebih dari 5 tahun tapi apakan daya takde rezeki lagi. Dia sabar je. Sedih tak usah cerita la. Kadang sampai menangis-nangis dengan husband.

Bila jumpa doktor, cakap tak de masalah.Cuma mungkin bukan rezeki. Allah lewatkan sikit rezeki anak, mungkin. Ada few  lagi kawan-kawan yang ada masalah macam ni. Datang minta pandangan, aku just boleh cakap yang rasa tuan punya badan. Sebab ni aku jadi makin sensitif nak upload apa-apa pasal anak aku kat blog mahupun fb.

Ye.mungkin ada setengah orang tak kisah..tapi sebenarnya ramai yang kisah. Memang nak cerita pasal anak-anak tu semua hak kita, tapi tak perlulah nak hari-hari cerita, hari-hari upload. Once in a while, its ok.Sebab mungkin ada yang tak suka dengan cerita kita, ingat kita nak menunjuk-nunjuk dengan dia.Kita mungkin berniat baik, tapi orang yang memandang tafsir macam-macam.


Ini bukan entry nak cari gaduh ye, just sharing my opinion. Perspektif kita mungkin berbeza.
Peace. 

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...