our endless love

Daisypath Anniversary Years Ticker

Sunday, April 24, 2016

umpama terlepas dari tali gantung..

Asslamaualaikum wrt. Hi peeps.

Lama kiranya aku tak mengomel dekat sini kot. Blog suam-suam sejuk. Hahahaa.. Jiwa kacau bulan lepas. Allahuakbar. Dan aku kini terasa nikmat Allah itu sangat besar.

Al kisah last month aku buat followup check up dekat klinik pakar,U know what..after almost 15 years berulang alik atas alasan yang serupa. This time check up a little bit different. The questions are a bit unexpected, for me at least. Rasa bergegar jantung bila mana pakar cakap aku ni suspect kanser.

Then a big WHY appear in my mind? Ridiculous. Tak kan lah. Aku still in the state of denial masa doc tu request untuk buat biopsi masa tu jugak. Aku pandang anak-anak aku. The doctor explain this and that about the process and procedure. i was like..masuk telinga kanan keluar telinga kiri. The doc macam push aku suruh buat biopsi cepat2. And yes..muka dia risau giler tengok aku macam refused nak buat biopsi time tu jugak.

Disebabkan doc cakap kena bius bagai, sakit and so on. Aku decide tunggu husband balik and come together with him. Hati aku usah cakap la macam mana. First thing aku fikir masa on the way balik rumah time tu is my kids, my mom and my husband. Tipu la kalau aku kata aku tak menangis. Its cancer ok. Cancer. Berapa ramai cancer survivor yang aku kenal? Zero. Zero.

Its keep on repeating in my head. Malamnya, aku call and bagitahu husband. Husband aku terdiam. Yes. Dia pon sama. In state of denial. So many questions yang aku pon tak tahu jawapannya.

Appointment utk biopsi kemudiannya di-arranged 2 weeks later. Masa husband ada. So that kalau aku tak daya, die boleh take care of kids. Sepanjang 2 weeks tu memang resah gelisah tak keruan semua ada. Ada masa menangis sebab ye la, hati tengah kecamuk. Tapi aku cuba untuk positif, So that husband aku pon positif jugak. And we keep praying for the best.

Allah. Allah. Allah.

Dalam diam aku redha, Kalau positif ujian tu nanti pon aku redha. Semua yang Allah takdirkan ini pasti ada hikmahnya. Aku google dan terus google info berkaitan dengan kanser hidung. Yes. Ade sesetengah simptom tu semua aku ada, Maka tak pelik la doc push aku untuk buat ujian tu cepat2.  Dia risau kalau kanser itu diperingkat yg tak dapat dirawat lagi.


2 weeks later. Aku pergi semula hospital dengan appointment utk buat biopsi. Kali ni hati memang berdebar giler. Dup dap dup dap. Result dia mungkin antara hidup dan mati.Allah je yang tahu betapa laju jantung aku masa tu.

Nasib aku jumpa dengan pakar lain pulak. Dan dirujuk kepada ketua pakar. no body nak di salah diagnos kan? They keep on check this and that, tekan sana sini. Suluh sana sini utk kepastian perlu atau tidak untuk biopsi. Betul ke keraguan doc yang seorang lagi tu.

Then ketua pakar cakap. Its look like normal. And i didn't see any suspicious signs. Dia made conclusion yg itu sebenarnya bukan kanser.  Its only normal kelenjar. But, doc still pesan kalau hidung u bleeding, keep on bleeding without reason, then come and we will do it (biopsi).

Serius sangat, aku and husband tarik nafas lega. Lega sangat. Tapi we still in state of berjaga2. Berhati-hati, dan tengok. Semoga apa yg tuan doktor cakap itu betul. Aaminn.

Perasaan aku? Bersyukur, Allah beri merasa nikmat hidup lagi. Syukur sebab Allah beri nikmat kesihatan lagi, walaupun tak macam orang lain. Tetapi aku tetap, Alhamdulillah syukur.
Umpama Batu besar di atas kepala dah diangkat tinggi.
Umpama terlepas dari hukuman gantung sampai mati.

P/s: Maaf. Bahasa kecamuk..sama macam minda aku.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...