our endless love

Daisypath Anniversary Years Ticker

Saturday, May 31, 2008

apa bezanya???

Semalam, aku datang PSB untuk tolong kak shazreen kemaskan apa yg patut sempena dgn perasmian hari ni..masuk2 je PSB, kitorng trs bukak PC kat front desk.. En. iqbal ade download something dari internet.. winamp type.. kitorng pn tgk la..tajuk die minah rempit peragut..

Aku xterkata apa2..sangt2 menakutkan la video 2..
sorang perempuan dipukul.. i guess sampai perempuan tu mati..coz perempuan tu disepak terajang oleh ramai lelaki... kepala dihentak dengan batu bata yg superb besar..menggigil aku tgk..ya Allah.. sampai hari ni aku asyik teringat2 video tu..

persoalan yg timbul di dalam kepala aku sekarang ni adalah..

1. apa salah perempuan tu??
ok..andai kata dia memang salah sbb meragut..dan maybe menyebabkan seseorang terbunuh masa die meragut..tapi kenapa sampai macam tu sekali die kene pukul?? negara kita kan ada undang2 sendiri? kenapa mesti sepak-terajang, tanggalkan seluar perempuan tu? kenapa mesti dia diaibkan sampai macm tu sekali?? kenapa x tangkap je..bawak ke muka pengadilan? adil ke kita menghukum dia begitu??

2. apa bezanya dia dengan orang yang memukul dia?
persoalan ini la yg sering kali bermain2 kat kpl aku.. apa beza perempuan tu dengan orang2 yg memukul die?? mengaibkan dia?? perempuan tu mungkin dah bunuh orang..tapi bukan ke sama je tarafnye dengan org yg memukul dia tu?? xde bezanya!! bezanya cuma, mungkin perempuan tu x sengaja nak bunuh org yg dia ragut tu..tapi orang2 yg pukul die tu mmg berniat nk bunuh die.. sampai hempas batu besar kat kepala perempuan tu... nauzubillah... xde bezanya.. dan mungkin orang yg memukul tu adalah lebih teruk lagi sebenarnya dari dia... aku sedih dengan apa yg berlaku.. kita sebagai manusia ni kn la sedar, kita juga pernah melakukan kesilapan... wajarkah kita buat macam tu? agama pun tak pernah menghukum orang tanpa usul periksa terlebih dahulu...

3.Apa puncanya??
manusia yang ada atas muka bumi ni ada bermacam2 jenis..bermacam2 ragam.. bukan semuanya baik, dan bukan semuanya x baik.. mungkin yg baik tu pernah ada sejarah silam.. sape tau kan?? peliknya manusia.. pernah x orang terfikir knp adanya perompak..langgar lari..dan lain2 kes.. apa puncanya? ada tak orang terfikir? aku yakin sangat2 ade yg berfikir mcm aku... hari ni sejak aku menjejakkn kaki ke IPT, aku mula meluaskan pandangan aku, pemikiran aku.. Alhamdulillah.. ya, masyarakt sekeliling la puncanya. knp ada penagih dadah yg kembali menagih? sbb masyarakt xnk terima dia semula.. kenapa ade perompak? ya, mungkin ada yg mmg mls nk kerja..tapi ade yg merompak kerana kemiskinan? dimanakah masyarakat kita? jgn nk menuding jari pada orng lain..lihatlah diri sendiri.. mana silap kita?? mcm kes langgar lari.. knp? mungkin ada yg langgar lari sbb dia takutkn masyarakat sekeliling.. ye la..kalau org tu turun, 4 sure la org 2 kn pukul..xde lain dah org nk buat..skrg ni nk salahkan sape??? huh??

Masyarakat hari ni...
kita sepatutnya lbh prihatin dgn apa yg berlaku kat keliling kita..apa yg menyebabkan sesuatu bende tu terjadi? sebagai masyarakt, kita seharusnya lebih prihatin.. tgk org keliling kita.. ada yg ssh, tapi sape yg peduli? sape yg ambil tau? No body...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...