our endless love

Daisypath Anniversary Years Ticker

Sunday, August 7, 2011

Ramadan 7# Choc Chip Cookies Ala-ala Famous Amos gitu~



Assalamualaikum.


Selamat malam. eh, pagi.
*dah pukul2, nape la mama maira ni tak mo tido lagi?*


takpe la.
saya baru menghirup se'mug' nescafe.
tiba-tiba tadi nampak air panas teringin nak minum nescafe
ha, ambek ko! dah tak bole tido.
+__+



tak pe lah.
ni kisah hari pertama di bulan ramadan.
Punye la saya teringin nak buat cookies ni.
Sampai terbayang-bayang.
Tak boleh jadi ni.
Terus siap-siap, pakai syantek-syantek pegi kedai. *syantek la sangattt*
beli barang nak buat cookies yg digodek dari rumah kak Ummi.


ok.
saya kopipes je la ye.
oh, ditranslate kepada bahasa mesia.
^__^




gamba saya xsyantek.kamera cap ayam jer..nak cantek, tengok kat belog kak ummi.


Bahan-bahan ayaknya ialah:
.280g cawan tepung gandum (2 1/4cawan)
.3 sudu besar serbuk koko
.2 sudu besar tepung jagung
.1/2 sudu teh soda bikarbonat
.2 sudu besar susu tepung
.secubit garam


Bahan-bahan lain:
.250g mentega (2 cawan-saya bantai marjerin ajer..)
.150g gula kastort (saya letak 1 1/2 cawan gula)
.1/2 sudu teh esen vanilla
.1 biji kuning telur
.1/2 cawan choc chip
.100g kekacang/kismis (saya pakai badam)


Cara-caranya:
1. Pukul mentega, gula dan esen vanilla sampai kembang
2. Masukkan kuning telur. Pukul rata.
3. Masukkan bahan ayak. kacau pakai spatula/tangan.
4. Masukkan choc chip & cincangan kekacang/kismis. Kacau rata
5. Sudukan adunan atas dulang pembakar. Boleh juga diuli menjadi bebola kecil.
6. Bakar pada suhu 160c selama 15-20 minit.
7. Sejukkan sebelum disimpan dalam bekas.


satu balang lagi dah nazak saya kerjakan.haha.


saya lagi suka main sukat pakai cawan je.
kat rumah takde penimbang.
kui-kui-kui..
Alhamdulillah jadi jugak.
Ada satu slide tu hangit sebab maira dok menangis nak nenen.
huhu.
gamba hangit tak dapat ditayangkan sebab dah habis saya sental.haha.
;p



nota kaki: Cookies ni memang sedap. masyuk je saya makan. Yummeh!!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...