our endless love

Daisypath Anniversary Years Ticker

Sunday, July 15, 2012

Experience: Hamil ketika Ramadan.

Assalamualaikum wrt. Hi peeps.

Aku dok belek-belek dekat group dekat facebook semalam. Ada yang bertanya pasal puasa time mengandung. Most of the replies jawab boleh. Dan of course la kena makan banyak sikit la. Nak guna banyak tenaga kan..

Ini pengalaman aku sendiri. Masa nak masuk bulan ramadan tu aku baru first trimester. Well..sesetengah orang akan dapat morning sickness. Dan ada jugak yang lansung takde sebarang simptom. Sungguh la bertuah siapa yang lansung tak de apa-apa simptom mengandung tu.

1st week aku boleh cool lagi puasa sebab sickness tak teruk lagi. Muntah tiba-tiba adalah biasa. Sampai la satu tahap aku dah tak boleh blah, tapi nak puasa jugak. Well, aku rasa semua orang pon macam ni kan. Time pregnant la boleh puasa penuh ye dop.

Sekali morning sickness bertambah teruk. Not only morning la, afternoon, evening, even night sekali pon die tak kira. This is totally sickness. Then, aku kena admit dekat hospital. Seminggu aku kena tahan, 21 botol air masuk dalam badan sampai dua-dua belah tangan aku bengkak dan tak de tempat dah nak cucuk. Azab gila kena warded time tu.
 
here the baby. Humaira. Oh,dah lebih setahun berlalu. :)

Dengan solat seme tunggang langgang. Aku rarely boleh makan. Makan 2-3 suap pastu muntah balik. Minum 2-3 teguk lepas tu muntah balik. Doktor bagi air garam pon sama. Hubby belikan 100plus untuk aku. So far boleh la minum 100 plus tu. Sikit. Mujur la mak tam aku ada datang bawak buah kurma dengan air zam-zam sikit. Well..yang 2 tu aku boleh makan sikit. Better la aku rasa sebab tak de rasa nak muntah.

 Doktor dengan nurse pesan, tak payah la puasa. 1st trimester ni crucial time untuk baby terus survive. Time ni baby akan serap sebanyak mana nutrien yang boleh sebab ini adalah masa untuk baby membentuk tulang dan otak. So, kesimpulannye, masa aku pregnantkan maira, aku cuma puasa seminggu je. Seminggu yang penuh dengan lobang sebab muntah je. Huhuhuu..

Pesanan aku kepada yang hamil tu, persediaan mental paling penting masa puasa ni. Sahur jangan pernah tinggal kalau nak puasa. Kalau dah kes macam aku faham-faham sendiri la kan. Lagi pulak aku ade anemia. Morning sickness all the time. Orang sahur, aku sahur jugak. Tapi bila dah sampai pukul 1 lebih tu badan aku dah start menggeletar sebab lapar. Seriuosly aku rasa macam nak pengsan.

Orang lain sibuk puasa, aku dok memasak kat dapor. Harap maaf la ye. Hubby marah kalau aku puasa. Lepas tu aku kena ganti puasa macam orang gile. Dekat nak sebulan tu nak oiii.. Sabo je la..

Islam dah bagi keringanan buat ibu hamil dan yang menyusukan anak untuk tidak berpuasa. Tapi selagi terdaya, kita boleh cuba kan? :)  Jangan korang kena admit macam aku dulu udah la ekk.. hehee~


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...