our endless love

Daisypath Anniversary Years Ticker

Sunday, January 12, 2014

Diabetis Gestasi (Kencing manis saat hamil)


Last week aku ambil test gula sekali lagi. Ye, rasanya melekat di tekak. Sangat-sangat. Aku tak tahu macam mana ada chinese lady sebelum aku tu boleh minum air gula tu dengan sekali teguk je. Sungguh la aku kagum tahap tabik spring toink-toink okeh. Perasaan aku macam tak tertelan air gula tu, sepuluh kali teguk, sepuluh kali jugak la aku dok pejam mata. Fuh..berpeluh.

Kali ini check aku ada pulak dah kencing manis as know as diabetis gestasi. Kencing manis saat kehamilan. So, setelah diberi kaunseling pot pet pot pet pot pet dek educator nurse aku membuat konklusi sendiri. Boleh tak? hahaha.
 
 

Aku ni bukan la pandai sangat bab-bab menjaga kesihatan ni, tapi ada benda yang kita kena ambil tahu dan peduli kadang-kadang kan? Aku ada tanya sebab apa boleh ada kencing manis pulak dah aku ni? Jawapan nurse tu senang je..sebab hormon dan gaya hidup yang tak aktif. Hormon masa mengandung ni keluar lebih dari biasa dan badan yang agak tak aktif ni jadi supporter untuk buat kadar glukosa dalam darah naik atau menjadi lebih pekat dari biasa.

Ok. Nak cerita lelebih google la sendiri ye anak-anak. Mak cik malas nak terang satu-satu. Huhu. Selain dia suruh jaga permakanan, dia jugak suruh kita aktif  bersenam. Nak diikutkan perut yang sedang membesar bagaikan juara ni memang tak daya mama ni nak bersenam aerobik bagai. Makanya, berjalan kaki adalah senamam terbaik buat ibu-ibu yang ada masalah diabetis gestasi ni. Ikutkan hati malas sangat, tapi memikirkan semua ni untuk kesihatan baby dan jugak aku di kemudian hari, maka aku gagahkan jugak la kaki ni berjalan. 30minit sehari.

Kalau tak larat boleh buat 2 sesi. Pagi petang, setiap sesi 15 minit jalan tanpa henti. Kenapa? Sebab bila kita aktif, insulin dalam badan kita akan semakin aktif dan cuba bekerja lebih keras untuk meneutralkan kepekatan glukosa dalam darah.

Lepas tu permakanan pulak. A big NO to yang manis-manis, hi sodium tu semua. Aku simpulkan dekat sini, orang yang ada diabetis ni kena amalkan diet hi protien low carbo. Sebab ape? Sebab karbohidrat akan bertukar menjadi gula dalam darah. Sebab tu nurse cakap kurangkan makan nasi, makanan berkanji. Tapi disebabkan pregnant, maka ada certain jumlah yang kita boleh ambil setiap kali makan. But still, kena kawal. Kalau ikutkan tekak memang semua nak hentam..tapi fikirkan anak..sabar, sabar..

Risiko diabetis gestasi? Banyak effect dia,antaranya baby yang lahir nanti mungkin tak cukup berat atau terlebih berat, yakni more than 4kg. Kau nak?? Lepas tu kalau kandungan dah lebih dari 28weeks, tendency untuk baby lemas dalam perut tu lebih tinggi sebab oksigen tak dapat sampai dekat baby disebabkan gula dalam darah yg lebih pekat dari yang sepatutnya. Haih, ngeri betul dengar.

Lepas tu aku ada jugak baca yang kalau kita ada diabetis masa pregnant ni, takut baby ada masalah glukoma lepas lahir. Ye, mula-mula kita tak perasan, tapi kita akan tahu seiring dengan pembesaran baby kita tu nanti. Nauzubillah minta jauh sangat. Sebab tu kena jaga.. Mana ada mak bapak yang nak anak yang dia bawak 9bulan dalam perut tu keluar tetiba sakit kan? So, aku kena la jaga..Ingatkan diri sendiri supaya rajin exercise..So that masa nak deliver nanti takde masalah..

Doa banyak-banyak sangat supaya kelahiran kali ni dipermudahkan dan hopefully sempat la hubby sign off dulu. Aku takut jugak kalau sorang-sorang nak. Tak terbayang sakitnya. Fuh..teringat-ingat. Mudah-mudahan Allah mudahkan segalanya buat kami anak-beranak kali ni. Mintak-mintak la bersalin normal. Aku tak sanggup nak kena kerat dengan pisau doktor..T_T ..takutnye..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...